logo
Strefa architekta - logowanie
EN
IZBY OKRęGOWE
27.09.2024

Mierzmy wysoko

We wrześniu br. w Gdańsku odbyła się wyczekiwana konferencja Architekt, Rynek, Biznes. Ludzie płacą za to, co rozumieją, zorganizowana przez Pomorską Okręgową Izbę Architektów RP. To wyjątkowe wydarzenie z pewnością zostanie w świadomości uczestników na dłużej – była to inicjatywa, która w różnych kontekstach podejmowała tematykę prowadzenia biznesu przez architektów.

20 września pogoda w Gdańsku i atmosfera wśród uczestników konferencji, którzy na zaproszenie POOIA RP zjechali się z całej Polski, przypominały wiosenne przebudzenie. Dodatkowo, miejsce, w którym spotkali się architekci, zobowiązywało. Europejskie Centrum Solidarności to budynek ikoniczny dla architektury i współczesnych dziejów Polski, stoi bowiem w miejscu, gdzie rozpoczęły się rewolucyjne działania Solidarności. I rzeczywiście – podczas całego wydarzenia, wystąpień prelegentów, dyskusji, wypowiedzi publiczności – czuć było entuzjazm, chęć do działania i zmiany, do wcielania w życie przesłania, które podczas konferencji wybrzmiało najmocniej, czyli konsolidacji środowiska architektów.

NIEARCHITEKCI O ARCHITEKTACH

Czym konferencja wyróżniała się na tle dotychczasowych inicjatyw? Po pierwsze: temat architektury z biznesowego punktu widzenia nie jest do końca oswojony przez przedstawicieli zawodu. Po drugie: fakt, że o tym, co trzeba robić, aby sprawnie poruszać się w świecie biznesu i osiągać sukcesy, mówili nie tylko architekci, ale też osoby z innego – choć jedynie pozornie – świata. Okazało się, że wiele przykładów z drogi zawodowej lekarzy, prawników czy nawet księgowych można w pewien sposób przełożyć na rozwiązania dla architektów. Najmocniej wybrzmiał przykład kampanii wizerunkowej lekarzy rezydentów, przytoczony przez ekonomistkę i ekspertkę w dziedzinie komunikacji i zarządzania – Annę Gołębicką. Prelegentka, która na co dzień prowadzi strategię wielu organizacji, a także produktów komercyjnych, przekonywała, że opracowanie spójnego komunikatu na temat architektów wewnątrz środowiska, a następnie propagowanie go wśród społeczeństwa, może przynieść wiele korzyści, a przede wszystkim przywrócić rangę zawodu. Skoro innym się udało, dlaczego nie wykorzystać tego doświadczenia? Reakcje uczestników pokazywały, że jest to możliwe, choć pracy w tym obszarze będzie bardzo dużo, ponieważ zadanie do łatwych nie należy.

DBAJ O SIEBIE I SWOJĄ MARKĘ

Drugi panel konferencji był prowadzony przez Ewę Czertak, trenerkę rozwoju i transformacji osobistej. Ekspertka, przy pomocy zaproszonych gości – adeptów Akademii Marki z Klasą, której jest prezesem – starała się pokazać, jakie znaczenie na rynku ma praca nad marką osobistą i co właściwie się na nią składa. Uczestnikami panelu byli przedstawiciele różnych branż, ale nie zabrakło w tym gronie także architektów. Szczerość i osobisty wydźwięk niektórych historii opowiadanych przez panelistów jednych przekonała, a innych zdystansowała, co wydaje się jak najbardziej naturalne. Nie wszyscy przecież muszą być gotowi na rewolucję, nie wszyscy też potrzebują rewolucji w życiu osobistym, aby dobrze prowadzić biznes. Niemniej jednak z tej części konferencji każdy mógł wynieść coś dla siebie – misja, wizja, biznesplan to bowiem podstawy, które pomagają przedsiębiorcom.

MONETYZACJA PRACY ARCHITEKTÓW

Tym uczestnikom, którzy z przymrużeniem oka potraktowali opowieści o potrzebie budowania marki osobistej i wolą bardziej „konkretne” narzędzia wspierające przedsiębiorców, spodobał się trzeci panel prowadzony przez Marka Gnusowskiego – doktora nauk ekonomicznych w dziedzinie nauk o zarządzaniu i jakości, eksperta rynku usług profesjonalnych, specjalizującego się w zarządzaniu, marketingu, projektowaniu oraz wycenie usług. Standardy i sposoby wycen, o których mówił ekonomista, mogą się doskonale wpisać także w biznesy prowadzone przez architektów. Trzeba tylko wiedzieć, jak z nich skorzystać i wypracować w środowisku zasady ich stosowania. Propozycje były różne: od stawek godzinowych, o których opowiadali architekci, założyciele SAW – Katarzyna Kuo Stolarska i Mateusz Kuo Stolarski, przez powiązanie wycen z ubezpieczeniami, które zaproponował Tomasz Skobrun, aż po wydałoby się naturalne (choć praktyka pokazuje coś innego) stosowanie się do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r., poz. 2458), zaproponowane przez Marcina Kaniewskiego z POOIA RP.

MISTRZOWSKIE CELE

Duże poruszenie podczas konferencji wywołały krótkie wystąpienia w formule TEDx, szczególnie te wygłaszane przez architektów z Izby. Największy aplauz zdobyła Renata Święcińska, która po humorystycznym wprowadzeniu zaprezentowała dane dotyczące udziału uprawnionych architektów w rynku projektowym. Statystyki były zatrważające i w tej części nikomu nie było już do śmiechu. Wystąpienie podkreśliło jednak, że jest o co walczyć i że ta walka powinna zjednoczyć wszystkich architektów IARP. Może warto więc skorzystać ze sposobów zaproponowanych przez ekspertów podczas konferencji i zgodnie z przesłaniem Mateusza Kusznierewicza, który swoim wykładem zakończył spotkanie, powtarzać: „Mierzmy wysoko” – w architekturze, w biznesie, na rynku.

Więcej o konferencji i płynących z niej wnioskach w najbliższym, 95. numerze Z:A napiszą jej organizatorki: Aneta Niedziałek i Anna Król z Pomorskiej Okręgowej Izby Architektów RP.

rozumiem
Używamy plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z tej strony wyrażasz na to zgodę.