Cyrkularność w projektowaniu zatacza szerokie kręgi i widać ją w działaniach wielu firm. Przykładem jest efekt współpracy BMW z Mają Ganszyniec. Modułowe stoisko ekspozycyjne dla elektrycznych samochodów tej marki zostało bowiem zaprojektowane tak, by dzięki odpowiedniej konstrukcji i naturalnym materiałom mogło w przyszłości zyskać drugie życie.
Współpraca opierała się na wspólnej wizji obu stron i potrzebie tworzenia w taki sposób, aby rezultat mógł mieć możliwie najdłuższe życie. Misja projektantki, Mai Ganszyniec, której główna zasada brzmi „nie szkodzić” i która w swojej pracy koncentruje się na człowieku, tradycji i naturze, jest spójna ze strategią marki BMW, z jej holistycznym podejściem do zrównoważonego rozwoju i koncentracją na gospodarce o obiegu zamkniętym.
Rozmowy na temat wspólnego projektu rozpoczęły się przy okazji wprowadzenia na rynek BMW iX – pierwszego cyrkularnego samochodu elektrycznego. Celem marki oraz ekipy Maja Ganszyniec Studio stało się więc stworzenie stoiska zrównoważonego w co najmniej takim samym stopniu, co samochód. To z kolei wiązało się z doborem surowców odpowiadających jakością materiałom, z których zostało wyprodukowane auto, a szczególnie jego wnętrze – szlachetnych i pięknych mimo upływu czasu.
Zgodnie z tymi założeniami powstał projekt modułowego stoiska ekspozycyjnego dla elektrycznych modeli BMW i. Do jego produkcji użyto odpornych na warunki atmosferyczne materiałów: świerku, kamienia, metalu, a wybrane elementy zostały wykończone naturalną skórą garbowaną roślinnie. Dzięki wykorzystaniu wysokiej klasy surowców, a także skomponowaniu całości z uniwersalnych modułów, konstrukcja zyska drugie życie i trafi do przestrzeni publicznej. Posłuży jako plenerowa strefa rekreacji z ławkami i roślinnością, naturalnie wpisującą się w parkowy krajobraz. Co istotne, poszczególne elementy będzie można również łatwo odseparować od pozostałych i odnowić lub ponownie przetworzyć. Możliwość łączenia i przestawiania modułów pozwoli też przydzielić im nową rolę.
BMW to firma, która z dużą odpowiedzialnością podchodzi do gospodarki o obiegu zamkniętym.
Chcemy wyprodukować najbardziej zielony samochód elektryczny i wyznaczać nowe standardy – dzięki naszym innowacjom i holistycznemu podejściu do zrównoważonego rozwoju. Nie zrobimy tego, patrząc wyłącznie na produkt. Jest to bowiem tylko jeden z elementów przybliżających nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Dlatego od wielu lat analizujemy cały łańcuch wartości. Działamy w tym zakresie wielotorowo – 100% wykorzystywanej przez nas energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych, a wszystkie zakłady BMW są neutralne pod względem emisji CO2. Ponadto zwiększamy zastosowanie surowców wtórnych w naszych najnowszych modelach oraz opracowujemy alternatywne materiały o właściwościach zbliżonych do skóry czy wykonanych częściowo z sieci i lin rybackich pochodzących z recyklingu. Szukając innowacyjnych rozwiązań, zawsze patrzymy perspektywicznie. Współpraca z Mają jest dla nas naturalna – łączy nasze świadome podejście do korzystania z dostępnych zasobów oraz szukanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze gospodarki cyrkularnej. Dla nas nie kończy się ona na produkcji aut, ale wkracza do życia, w którym na co dzień funkcjonujemy – opowiada Kacper Studencki, dyrektor marketingu BMW w Polsce.
Cyrkularność to dla marki przede wszystkim wykorzystanie pojazdów po zakończeniu fazy ich użytkowania jako źródła surowców do produkcji nowych samochodów. Jednak realizacją takich projektów, jak modułowe stoisko ekspozycyjne, BMW dodatkowo udowadnia swoje świadome podejście do ochrony środowiska.
Więcej informacji na temat współpracy BMW z Maja Ganszyniec Studio na: www.bmw.pl/bmw-x-majaganszyniec