logo
Strefa architekta - logowanie
EN
INFORMACJE SAMORZąDOWE
29.04.2023

Francuski sposób na współpracę Posłów z Izbą Architektów

Trudno oprzeć się wrażeniu, że we Francji inaczej niż w Polsce przebiega współpraca środowisk rządowych z architektami. Opublikowano właśnie raport, którego autorkami są Christine Leconte, Prezeska Izby Architektów i Marjolaine Meyner-Millefert, Posłanka do Parlamentu Europejskiego, w ramach Krajowej Rady ds. Refundacji Mieszkalnictwa (CNR). W dokumencie zostało sformułowane dwanaście propozycji uczynienia mieszkalnictwa awangardą transformacji ekologicznej. CNR powołał w listopadzie zeszłego roku Prezydent Republiki. Sztandarowe działania CNR zostaną określone we współpracy z rządem. Wynika z tego, że francuscy politycy zauważyli już wartości jakie niesie współpraca z profesjonalnym środowiskiem architektonicznym, które w Polsce jest traktowane marginalnie, jako jedno z blisko 120 instytucji opiniujących rządowe zmiany w Prawie Budowlanym i przepisach pokrewnych. Praktycznie dla IARP jedynym partnerem w poważnych rozmowach jest Narodowy Instytut Architektury I Urbanistyki . Niestety też często pomijany na etapie tworzenia prawa.

A propos jak „tworzy się prawo” w Polsce - IARP dostała z Ministerstwa Rozwoju i Technologii, do zaopiniowania w ostatni czwartek, o godzinie 12.30, jako jedna z około 120 instytucji opiniujących, zmiany w warunkach technicznych, w ramach programu zwanego „stoppatodeweloperce”, z nieprzekraczalnym terminem złożenia uwag zaraz po długim weekendzie t.j. 4 maja. Dokument ma 92 strony. Jest to oczywiście efekt publikowanych wcześniej spotkań w ramach Komisji, Podkomisji Sejmowych, pism, negocjacji i stanowisk przekazanych do MRiT, ale uwieńczonych „długim weekendem”. Sytuacja taka ma miejsce nie pierwszy raz. Czy tak ma powstawać istotna zmiana prawa ?

Tymczasem we Francji refleksja przeprowadzona w powstałej przy CNR grupie roboczej „Uczyńmy mieszkalnictwo awangardą transformacji ekologicznej” doprowadziła do sformułowania czterech głównych obszarów reformy wyłonionych spośród kilkunastu wniosków:

1. Równoważenie terytoriów

Pierwszy cel ma na celu zrównoważenie terytoriów, aby uczynić je bardziej odpornymi, bardziej zrównoważonymi i bardziej szanującymi środowisko. Jest to istotna dźwignia: rozwój ma bezpośredni lub pośredni wpływ na 387 z 497 Mt ekwiwalentu CO2 zinwentaryzowanego we Francji w 2019 r., a także wpływ na pochłaniacze dwutlenku węgla. Ta pierwsza oś obejmuje w szczególności wytwarzanie przez państwo solidnych danych udostępnianych każdemu terytorium w celu zasilania lokalnych i krajowych strategii odbudowy. Grupa proponuje także nowy eksperyment, pierwszy „Terytoria 2050”: zerowa sztuczna sztuczność, zerowa siatka termiczna, główne obszary ryzyka.

2. Zrównoważona renowacja

Drugi filar refleksji dotyczy renowacji budynków. Polityka renowacyjna musi przejść dwie przemiany. W ujęciu ilościowym musimy przejść od polityki jednorazowej, nieskutecznej, do polityki globalnej i masowej renowacji. Jeśli chodzi o jakość, musimy przejść od paradygmatu renowacji energetycznej do renowacji środowiskowej, biorąc pod uwagę komfort letni, trzeźwość i wpływ na zasoby. Grupa robocza proponuje również trzy eksperymenty: utworzenie OPAH Rénovation, identyfikację obszarów eksperymentalnych dla programu PROFEEL Zagęszczanie i renowacja dzielnic podmiejskich oraz zerowe opłaty dla gospodarstw domowych o niskich dochodach, które przeprowadzają renowację.

3. Szkolić, informować, zmieniać zawody

Taka transformacja nie nastąpi bez całego sektora gotowego jej towarzyszyć. Dlatego trzeci filar ma na celu szkolenie, informowanie i przekształcanie zawodów, w tym przyszłych architektów, których szkolenie w ENSA musi zostać wzmocnione, a jej zasoby muszą zostać zwiększone. Wszystkie podmioty muszą przestrzegać planu szkoleń środowiskowych. Ponadto należy wzmocnić narzędzia zaufania, takie jak DPE, etykieta RGE, audyty, CIL i inne, przy ujednoliconej kontroli w celu usprawnienia systemów. Proponuje się utworzenie parku społecznego jako włóczni przejścia, aby stać się najnowocześniejszym laboratorium praktyk ekologicznych, aby wykazać ich znaczenie i umożliwić umasowienie ich wykorzystania.

4. Przejdź od wydatków do inwestycji

Wreszcie, grupa robocza jest świadoma faktu, że wszystkie te ambicje mogą się zmaterializować jedynie poprzez uruchomienie znaczących i stabilnych inwestycji. Proponuje się zatem zapewnienie widoczności polityk publicznych poprzez ustawę o wieloletnim programowaniu i bank renowacji. Polityka ta musi służyć krajowi, dlatego jest to kwestia relokacji, reindustrializacji i rozwoju „sektorów terytorialnych” wokół lokalnego i odnawialnego sprzętu i materiałów. Oś ta jest w pełni zgodna z kierunkami przygotowywanej obecnie ustawy „Zielony przemysł”. Grupa robocza proponuje przeprowadzanie eksperymentów i inwestowanie w regionach pilotażowych w celu rozwoju tych lokalnych sektorów;

Pełny raport grupy roboczej „Uczynić mieszkalnictwo awangardą transformacji ekologicznej” jest dostępny tutaj pod linkiem

https://www.architectes.org/sites/default/files/atoms/files/gt3_cnr_logement_rapport_final_0.pdf

Link do całego artykułu

https://www.architectes.org/actualites/douze-propositions-pour-faire-du-logement-l-avant-garde-de-la-transition-ecologique

/red-iarp/

rozumiem
Używamy plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z tej strony wyrażasz na to zgodę.