Izba Architektów - strona główna

Edukacja młodzieży KSZTAŁTOWANIE PRZESTRZENI

Powołanie Zespołu do spraw Edukacji Dzieci i Młodzieży
12.02.2015

Uchwałą Rady Krajowej IARP nr O-15-III-2011 z dnia 19 kwietnia 2011 r., został powołany Zespół do spraw Edukacji Dzieci i Młodzieży. Pracom Zespołu przewodniczyła arch. Małgorzata Gruszka, członek Rady Krajowej; w pracach Zespołu brali udział architekci: Zenon Remi, Urszula Szabłowska, Dariusz Śmiechowski, Aleksandra Nurek, Borysław Czarakcziew, Joanna Leonowicz.

Dlaczego tak ważną jest troska o edukację młodego pokolenia? Odpowiedź na to pytanie stanie się oczywista, gdy uświadomimy sobie, że przyszła jakość naszego środowiska będzie określana przez tych, którzy dzisiaj są dziećmi. Powtarzana wielokrotnie fraza: "środowisko zbudowane stanowi kontekst, "kadr życia", który w istotny sposób wpływa na fizyczną i duchową jakość życia, i w którym młodzi ludzie zaczynają wzrastać do swoich przyszłych ról jako obywatele" nabiera znaczenia. Edukowanie przyszłych twórców i odbiorców architektury jest niezaprzeczalną koniecznością. Służy wzrostowi świadomości społecznej, uczy identyfikacji z miejscem zamieszkania, buduje chęć wpływania na swoje otoczenie i jego losy.

Program edukacyjny IARP Kształtowanie przestrzeni
12.02.2015

Widząc, że Polska tonie w chaosie przestrzennym i wierząc, że „takie będą Rzeczypospolite, jak ich młodzieży chowanie” Izba Architektów RP podjęła, zapoczątkowane przez grupę architektów IARP z Krakowa, starania o zgodę na adaptację irlandzkiego programu edukacyjnego "Shaping Space". Irlandzki program edukacyjny jest wyjątkowym na skalę europejską kursem prowadzonych w ramach zajęć szkolnych. Służy do uwrażliwiania irlandzkiej młodzieży w grupie wiekowej 16 - 18 lat na problemy społeczno - przestrzenne i estetyczne na przykładzie architektury i urbanistyki.

Izba Architektów RP uzyskała zgodę od The Royal Institute of the Architects of Ireland, twórcy programu "Shaping Space", na dokonanie tłumaczenia oraz koniecznych zmian adaptacyjnych.

Zmiany adaptacyjne, niezbędne z uwagi na uwarunkowania historyczne i terytorialne Polski sprawiły, że program edukacyjny przeszedł głębokie przeobrażenie. Powstał wyjątkowy i w Polsce dotąd nie publikowany zbiór lekcji tematycznych zebranych w wygodny i przejrzysty „manual” dla nauczycieli, z rozpisanymi scenariuszami lekcji, zaopatrzony w arkusze informacyjne i arkusze pracy dla uczniów. Zawiera on również wzory certyfikatów i dyplomów dla motywowania uczniów, a także praktyczne wskazówki  do wykonywania ćwiczeń. 

Struktura programu jest bardzo czytelna i składa się z trzech opcji:

  • "A" - "Mój dom",
  • "B" - "Dzielnica, wieś, miasto, metropolia",
  • "C" - "Budowle na przestrzeni wieków".

Każda opcja składa się z następujących części:

  • wprowadzenie
  • 10 planów lekcji, które zwierają komplet materiałów dla nauczycieli,
  • arkusze pracy dostosowane do poszczególnych lekcji, przeznaczone dla uczniów
  • arkusze informacyjne dostosowane do poszczególnych lekcji, przeznaczone dla uczniów.

Lekcje według programu „Kształtowanie przestrzeni” mogą być prowadzone przez nauczycieli wykształconych w różnych przedmiotach, po odbyciu krótkiego szkolenia, które zapewnia Izba Architektów RP. Rekomendujemy wybór jednej z Opcji i rozplanowanie 10 tematów lekcyjnych w trakcie roku szkolnego.

Jako przykłady do ćwiczeń tematycznych przewidzianych w programie wybrano 16 polskich miast z tradycją historyczną i współczesnymi perspektywami rozwojowymi, po jednym w każdym województwie dla łatwiejszej identyfikacji z własnym regionem i dostępności. Wyboru dokonano na podstawie "Opinii historyczno-urbanistycznej" prof. Kazimierza Kuśnierza tworząc Dodatek „Miasteczka polskie”:

  1. ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE - Dolnośląskie
  2. CHEŁMNO - Kujawsko-Pomorskie
  3. KAZIMIERZ DOLNY - Lubelskie
  4. MIĘDZYRZECZ - Lubuskie
  5. ŁĘCZYCA - Łódzkie
  6. WIELICZKA - Małopolskie
  7. PUŁTUSK - Mazowieckie
  8. PACZKÓW - Opolskie
  9. JAROSŁAW - Podkarpackie
  10. BIELSK PODLASKI - Podlaskie
  11. MALBORK - Pomorskie
  12. CIESZYN - Śląskie
  13. SANDOMIERZ - Świętokrzyskie
  14. LIDZBARK WARMIŃSKI - Warmińsko-Mazurskie
  15. KOŁO – Wielkopolskie
  16. MYŚLIBÓRZ - Zachodniopomorskie
Archiwum - Powszechna edukacja architektoniczna
17.02.2015

Finaliści konkursu dla młodzieży

18 i 19 czerwca 2015 r. obradowało jury oceniające prace przysłane na konkurs dla młodzieży.
Tematem konkursu było zaprojektowanie "Miejsca spotkań - dzieci, młodzież, dorośli, osoby w podeszłym wieku - razem i osobno".

Program edukacyjny IARP "Kształtowanie przestrzeni" objęty został patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministra Edukacji Narodowej
Gala finałowa odbędzie się 24 czerwca w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, w sali im. Rudniewa na IV piętrze.

Partnerem Izby Architektów RP i fundatorem nagród w konkursie jest polska firma FAKRO z Nowego Sącza

Fakro

Nagrodę specjalną ufundowała Mazowiecka Okręgowa Izba Architektów RP
Decyzją jury w składzie: Andrzej Poniewierka, Katarzyna Wrońska, Urszula Szabłowska, Piotr Glegoła, Krzysztof Ozimek, do ścisłego finału zakwalifikowało się 5 zespołów z następujących szkół:

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelinie
57-100 Strzelin, ul. St. Staszica 5
Zgłaszający: Joanna Zator-Skórska

Zespół Szkół nr 53 im. S. Sempołowskiej
ul. ks.Popiełuszki 5, 01-786 Warszawa
Zgłaszający: Kinga Berłowska, Adam Hornung

Gimnazjum nr 55 im. Jana Bytnara ps. Rudy
al. Wojska Polskiego 1a, 01-524 Warszawa
Zgłaszający: Małgorzata Bartel

I Liceum Ogólnokształcące im. M. Skłodowskiej-Curie
al. Piastów 12, 70-332 Szczecin
Zgłaszający: Agata Piekara

Publiczne Gimnazjum nr 1
ul. Konarskiego 5/7, 08-110 Siedlce
Zgłaszający: Bożena Prachnio

Szkoły zakwalifikowane do udziału w II Edycji konkursu dla młodzieży "Kształtowanie przestrzeni" - program edukacyjny IARP

REGULAMIN KONKURSU

KSZTAŁTOWANIE PRZESTRZENI Program edukacyjny Izby Architektów RP

JAK POWIĄZAĆ PROGRAM Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ
(szkolenie dla nauczycieli)

Film o naszym Partnerze FAKRO

Zajęcia z architektury dla młodzieży coraz popularniejsze »

Kształtowanie Przestrzeni - plik do pobrania

Szkolenie dla nauczycieli - plik do pobrania

POPRZEDNIA EDYCJA PROGRAMU

Konkurs dla młodzieży - program edukacyjny IARP Kształtowanie przestrzeni
23.05.2015

30 kwietnia zakończyło się zbieranie zgłoszeń do uczestnictwa w konkursie dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Tematem pracy konkursowej jest Miejsce spotkań - dzieci, młodzież, dorośli, osoby w podeszłym wieku - razem czy osobno. Do konkursu zgłosiło się 30 zespołów. Pełna lista zgłoszonych szkół w zakładce Edukacja młodzieży Kształtowanie przestrzeni

Konkurs dla młodzieży 2015
19.06.2015

Szkoły zakwalifikowane do udziału w II Edycji konkursu dla młodzieży "Kształtowanie przestrzeni" - program edukacyjny IARP

Zajęcia z architektury dla młodzieży coraz popularniejsze
26.06.2015

Zakończyła się druga edycja organizowanego przez Izbę Architektów RP ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”. Program, polegający na uczeniu młodzieży gimnazjalnej oraz ponadgimnazjalnej rozumienia zagadnień przestrzennych, zyskuje coraz większą popularność. W roku szkolnym 2014/2015 do towarzyszącego mu konkursu zgłosiło się aż 35 zespołów ze szkół z całej Polski. Spośród nich jury konkursowe wyłoniło pięciu finalistów.

III edycja konkursu "Kształtowanie przestrzeni" dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych - rok szkolny 2015/2016
17.02.2016

Izba Architektów RP jak co roku rozpoczyna przyjmowanie zgłoszeń do konkursu dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalych realizujących w roku szkolnym 2015/2016 zajęcia według programu edukacyjnego IARP pt. „Kształtowanie przestrzeni”. Zapraszamy szkoły, które brały udział w poprzednich edycjach konkursu oraz szkoły, które ...

Jakość kształcenia studentów - opiniowanie wymagań programowych
26.11.2012

Działania na rzecz jakości kształcenia w wyższych uczelniach architektonicznych

Jakość kształcenia studentów - opiniowanie wymagań programowych

Działania na rzecz edukacji architektonicznej dzieci i młodzieży