Izba Architektów - strona główna
Data dodania: 12.02.2015 | Aktualizacja: 22.11.2015, 20:05:09

Program edukacyjny IARP Kształtowanie przestrzeni

Widząc, że Polska tonie w chaosie przestrzennym i wierząc, że „takie będą Rzeczypospolite, jak ich młodzieży chowanie” Izba Architektów RP podjęła, zapoczątkowane przez grupę architektów IARP z Krakowa, starania o zgodę na adaptację irlandzkiego programu edukacyjnego "Shaping Space". Irlandzki program edukacyjny jest wyjątkowym na skalę europejską kursem prowadzonych w ramach zajęć szkolnych. Służy do uwrażliwiania irlandzkiej młodzieży w grupie wiekowej 16 - 18 lat na problemy społeczno - przestrzenne i estetyczne na przykładzie architektury i urbanistyki.

Izba Architektów RP uzyskała zgodę od The Royal Institute of the Architects of Ireland, twórcy programu "Shaping Space", na dokonanie tłumaczenia oraz koniecznych zmian adaptacyjnych.

Zmiany adaptacyjne, niezbędne z uwagi na uwarunkowania historyczne i terytorialne Polski sprawiły, że program edukacyjny przeszedł głębokie przeobrażenie. Powstał wyjątkowy i w Polsce dotąd nie publikowany zbiór lekcji tematycznych zebranych w wygodny i przejrzysty „manual” dla nauczycieli, z rozpisanymi scenariuszami lekcji, zaopatrzony w arkusze informacyjne i arkusze pracy dla uczniów. Zawiera on również wzory certyfikatów i dyplomów dla motywowania uczniów, a także praktyczne wskazówki  do wykonywania ćwiczeń. 

Struktura programu jest bardzo czytelna i składa się z trzech opcji:

  • "A" - "Mój dom",
  • "B" - "Dzielnica, wieś, miasto, metropolia",
  • "C" - "Budowle na przestrzeni wieków".

Każda opcja składa się z następujących części:

  • wprowadzenie
  • 10 planów lekcji, które zwierają komplet materiałów dla nauczycieli,
  • arkusze pracy dostosowane do poszczególnych lekcji, przeznaczone dla uczniów
  • arkusze informacyjne dostosowane do poszczególnych lekcji, przeznaczone dla uczniów.

Lekcje według programu „Kształtowanie przestrzeni” mogą być prowadzone przez nauczycieli wykształconych w różnych przedmiotach, po odbyciu krótkiego szkolenia, które zapewnia Izba Architektów RP. Rekomendujemy wybór jednej z Opcji i rozplanowanie 10 tematów lekcyjnych w trakcie roku szkolnego.

Jako przykłady do ćwiczeń tematycznych przewidzianych w programie wybrano 16 polskich miast z tradycją historyczną i współczesnymi perspektywami rozwojowymi, po jednym w każdym województwie dla łatwiejszej identyfikacji z własnym regionem i dostępności. Wyboru dokonano na podstawie "Opinii historyczno-urbanistycznej" prof. Kazimierza Kuśnierza tworząc Dodatek „Miasteczka polskie”:

  1. ZĄBKOWICE ŚLĄSKIE - Dolnośląskie
  2. CHEŁMNO - Kujawsko-Pomorskie
  3. KAZIMIERZ DOLNY - Lubelskie
  4. MIĘDZYRZECZ - Lubuskie
  5. ŁĘCZYCA - Łódzkie
  6. WIELICZKA - Małopolskie
  7. PUŁTUSK - Mazowieckie
  8. PACZKÓW - Opolskie
  9. JAROSŁAW - Podkarpackie
  10. BIELSK PODLASKI - Podlaskie
  11. MALBORK - Pomorskie
  12. CIESZYN - Śląskie
  13. SANDOMIERZ - Świętokrzyskie
  14. LIDZBARK WARMIŃSKI - Warmińsko-Mazurskie
  15. KOŁO – Wielkopolskie
  16. MYŚLIBÓRZ - Zachodniopomorskie